8 tips til en avslappende fridag

Ah, fridager. Vi trenger alle noen sånne en gang i blant. En sjanse til å slappe helt av. En fridag der du tar vare på deg selv er så utrolig viktig! Uten en slik dag en gang i blant er det lett å bli deppa. Noen ganger blir livet litt mye for alle og en hver og vi trenger en dag hvor hjernen kan settes i pause-modus og bare ta vare på oss selv.

Så er du klar for å føle deg avslappet og mindre stresset? Her har jeg samlet noen tips, så sleng deg ned et mykt sted, med et glass vin og gjør deg klar til å chille!

 

  1. Pusteøvelser

    En av mine favoritter for å få stresset til å forsvinne er rett og slett og legge seg ned på ryggen og øve på å puste med magen. Rett som der er, når stresset er som verst, er det lett å glemme å puste ordentlig. Legg deg ned på ryggen og trekk pusten inn gjennom nesa. Trekk pusten inn helt til du ikke klarer lengre. Se for deg at magen er en balllong som skal fylles med luft. Holdt pusten to-tre sekunder og pust ut gjennom munnen. Dette kan også hjelpe når man sliter med å sovne.

  2. Ha en spa-dag

    Ikke noe sier avslapping som et spa. Ta manikyr og/eller pedikyr. Unn deg massasje for å gi virkelig slipp på alle spenninger i kroppen. For de av oss (som meg selv) ikke har råd til å bruke penger på slik luksus, så funker det fint med hjemmespa også. Kjøp deg en ansikstmaske, sett på en rolig spotifyliste og nyt tiden i fred.

  3. Gjør rent

    Okei, så er den siste tingen du ønsker å gjøre, nettopp å vaske på fridagen din, men bare hør på hva jeg har å si før du hopper til neste punkt. Husker du hvor lettet du var sist du var ferdig med å vaske? Hvor sliten du var, men også så avslappet? Det er lettere å slappe av på et ryddig sted.

  4. Se på serier

    Mens du ligger hengslengt på sofaen med ansiktsmaske på er det jo også en ypperlig anledning til å se de episodene du ikke har rukket å se av favorittserien din.

  5. Ha en dansefest for én person

    Du vet hva de sier… Dans som om ingen ser deg! Når du har en dansefest bare for deg er det uten noen som titter og det er helt fordomsfritt. Sett på favorittmusikken din og shake, shake, shake.

  6. Bli frivillig

    Det er forsket på at mennesker er lykkeligere i livet når de finner en måte å gi tilbake til mennesker rundt seg. Reflekter en stund over hva du er lidenskapelig opptatt av. Gi bort litt av din tid til en veldedig organisasjon.

  7. Beveg på deg

    Noen ganger hjelper det å bare få litt frisk luft. Skinner solen? Ingen ting er vel mer perfekt. Ta på deg komfortable klær og gå en tur til en park/i skogen/ut ved vannet. Eller høljer det ned ute og det frister lite å pakke seg inn i regntøy? Kjør på med yoga. Du kan finne mange fine treningsformer på youtube.

  8. Skriv vekk stresset

    Mange bruker dagbok-skriving for å lufte tanker med seg selv, få ut følelser. Rett og slett litt mental avspenning. Du må ikke skrive alt på en blogg som alle kan lese. Du kan hjemme dagboken i nattbordskuffen slik du gjorde når du var yngre.

 

Det viktigste er uansett å gjøre det DU har lyst til på fridagen din. Dette er bare ment som noen av mine tips. Har du noen ting du liker å gjøre som ikke er nevnt i listen min?

Leave A Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close